דף הבית » מרכז הערכה – כרטיס הכניסה שלכם לשוק העבודה
תוכן שיווקי

מרכז הערכה – כרטיס הכניסה שלכם לשוק העבודה

קרדיט תמונה FREEPIK

בשנים האחרונות, החלו ארגונים להשקיע משאבים רבים לצורך גיוס עובדים חדשים. גיוסו של אדם שאינו מתאים לאיוש משרה זו או אחרת עלול להביא להפסד כלכלי ולבזבוז זמן יקר. בעת הנוכחית, “מוצפים” עסקים בקורות חיים של מועמדים, המתחרים על אותו תפקיד. אחד הכלים המשמעותיים שמסייעים לארגונים בתהליכי מיון וסינון המועמדים, ולבסוף גם על גיוס עובדים מתאימים, הוא מרכז הערכה. למפגש מוזמנים המועמדים הפוטנציאליים, המבקשים להתקבל למשרה ספציפית, והם עוברים יום של מבדקים אישיים וקבוצתיים שיסייעו לבחון את התאמתם לארגון ולמשרה.

מדובר בהזדמנות מצוינת עבור הארגון המגייס לבחון את מידת התאמתו של המועמד למשרה המוצעת ואת תפקודו ביחס למועמדים אחרים. הדינמיקה הקבוצתית, המהווה חלק מהותי מהערכת המועמדים במסגרת מרכז הערכה, מאפשרת לבחון יכולות שקשה לאמוד במסגרת ריאיון אישי. הדינמיקה הקבוצתית מורכבת משלושת השלבים הבאים: שלב ההצגה העצמית, שלב הדינמיקה הקבוצתית ושלב הסימולציות.

שלב ההצגה העצמית

בשלב זה תתבקשו להציג את עצמכם בסדר רנדומלי ולבצע סקירה כללית קצרה של קורות החיים: מקום המגורים, שירות צבאי או לאומי ופרטים על הניסיון המקצועי שלכם מהסוף להתחלה – מהתפקיד האחרון שמילאתם עד לתפקידים מוקדמים בקריירה שלכם.

טיפים להצגה עצמית מוצלחת

הקפידו שלא להתפזר – הצגה עצמית מנצחת היא קצרה ועניינית, ולכן חשוב לתזמן אותה לשתי דקות לכל היותר.

הקרינו ביטחון עצמי – כשאתם מציגים את עצמכם, חשוב שתשמרו על קשר עין עם יתר חברי הקבוצה ועם המגייסים שלכם.

התכוננו מראש – ההצגה העצמית משמשת ככרטיס הביקור הראשוני שלכם במסגרת הדינמיקה הקבוצתית, ועל כן חשוב שתגיעו מוכנים. מומלץ לתרגל ולעשות סימולציות על מנת להפחית תחושות של מתח וחרדה.

הבליטו את עצמכם, אך שמרו על מידתיות – מכיוון שהמועמדים מציגים את עצמם בסדר אקראי, מומלץ לשמור על “מקום טוב באמצע”- לא ראשונים ולא אחרונים.

שלב הדינמיקה הקבוצתית

בשלב זה תתבקשו לבצע משימה אישית ומשימה קבוצתית. המשימות יהיו מותאמות לדרישות התפקיד עליו מתחרים המועמדים, ויבחנו תכונות ומיומנויות נדרשות כמו: מנהיגות, יחסי אנוש, אסרטיביות וחשיבה יצירתית. על חברי הקבוצה לעבוד בצוותא על מנת לגבש החלטה, ולבצע בהצלחה את המשימה הקבוצתית.

טיפים חשובים להצלחה

התנהגו בהתאם לדרישות התפקיד – המגייסים בוחנים יכולות ספציפיות הנדרשות לשם ביצוע התפקיד על הצד הטוב ביותר. נסו לדמות בעיני רוחכם כיצד נראה יום עבודה בארגון אליו אתם שואפים להתקבל, והתנהגו בהתאם.

השמיעו את קולכם – המועמד או מספר המועמדים שיאיישו לבסוף תפקיד מסוים הם אלו שהצליחו לבלוט מעל כולם ולהפגין נוכחות. הקפידו להשמיע את קולכם בהתייחס לסוגיות השונות שעולות במסגרת הדיון הקבוצתי.

היו אסרטיביים אך לא אגרסיביים – במידה והתפקיד דורש זאת, חשוב להביא לידי ביטוי מיומנויות ניהול והובלת צוות. עם זאת, חשוב לשמור על האיזון העדין בין אסרטיביות לאגרסיביות. הפגינו את יכולותיכם, ובה בעת היו סובלניים וקשובים ליתר חברי הקבוצה.

עמדו מאחורי הדברים שלכם – אם העליתם במסגרת הדיון סוגיה או רעיון, המשיכו לדבוק בו. אם השתכנעתם מטיעוני אחרים, נמקו מדוע.

שלב הסימולציות

בשלב זה, תתבקשו לדמות סיטואציות אמתיות של קונפליקט בין עובד ללקוח בהתייחס לתחום העיסוק שבו אתם מבקשים להשתלב. בסיטואציה זאת, מועמד אחד יגלם לקוח שאינו מרוצה ומועמד אחר יגלם את העובד.

דגשים להצלחה

חשוב למלא את התפקיד שלכם על הצד הטוב ביותר ולהתנהג בהתאם לדרישות- גם בסיטואציה זאת, כמו בשלב הדינמיקה הקבוצתית, חשוב להתנהג ולפעול בהתאם לדרישות המשרה אליה אתם שואפים להתקבל. לדוגמה: אם אתם מגלמים עובד בכיר בתפקיד ניהולי, חשוב שתגלו כושר מנהיגות. לעומת זאת, אם אתם מתבקשים לגלם עובד זוטר או נציג שירות, יכולות הניהול אינן רלוונטיות. התכונות החשובות במקרה זה הן תודעת שירות גבוהה, סבלנות ואדיבות. אם אתם נדרשים לגלם לקוח, חשוב שתגלו אסרטיביות ויצירתיות בהצגת הבעיה.

חשיבה עצמאית – בשלב הסימולציות מצפים מכם המגייסים לחשוב לבד ולהגיע לפתרון משביע רצון בעבור הארגון ובעבור הלקוח, ללא תלות בגורם בכיר. היו קשובים ללקוח ונכונים להתגמש, ובה בעת היו ריאליים. לאורך הסימולציה, שמרו על איפוק ורוגע, ועל שפת גוף נינוחה ושלווה.

אין צורך להפגין “שליטה בחומר” – המגייסים לא מצפים מכם להפגין שליטה אבסולוטית בתחום עיסוקכם, אלא בוחנים התנהלות, תכונות ומיומנויות כלליות הנדרשות לשם ביצוע התפקיד, כמו יצירתיות ומקוריות.

הערות חשובות

כמה טיפים נוספים שיסייעו לכם לעבור מרכז הערכה בתנאים מיטביים:

היו ייצוגיים – הקפידו להגיע למפגש בלבוש הולם, שמשדר איפוק ורצינות.

לכו לישון מוקדם – כדי שתגיעו רעננים למפגש ותעמדו בהצלחה במשימות חשוב שתצברו מספיק שעות שינה.

בואו מוכנים – טרם המפגש, חשוב לאסוף מידע לגבי אופי התפקיד וציפיות המעסיקים.

בהצלחה!