מדי חודש עולים על כבישי ישראל מאות רכבים חשמליים נוספים, ואלו כמובן בשורות טובות לאיכות הסביבה. יחד עם זאת, ברור שהרכבים החשמליים זקוקים לפתרונות אנרגיה, כלומר לפתרונות טעינה שונים, ובשוק כבר קיימות מספר אופציות לכך.
אז איך ואיפה טוענים רכב חשמלי
טעינת רכב חשמלי ניתן לביצוע כיום בכמה אופנים. ראשית, ישנן עמדות טעינה ציבוריות שכבר מתחילות להופיע בערים שונות ברחבי הארץ. הנושא עדיין נמצא יחסית בתחילת דרכו, אך בוודאי בהמשך נראה עוד ועוד ערים המתגייסות ומשקיעות משאבים בתחנות הציבוריות. לצד תחנות אלו, ישנן גם עמדות הטעינה שמציעות חברות האנרגיה בתחנות הדלק, הפתוחות לשימוש ציבורי. אלא עמדות המספקות טעינה מהירה במיוחד, אך עדיין לוקח כחצי שעה לכל רכב על מנת למלא את מרבית הסוללה ולהמשיך בנסיעה. סביר מאוד להניח שגם בתחום הזה עוד נראה חידושים ושדרוגים, שייתנו פתרונות טובים יותר לביית ההמתנה – בכל זאת חצי שעה זה לא מעט זמן, ושלא לדבר על כך שלפעמים ישנם עוד אנשים הממתינים בתור.
כמובן שהפתרון הטוב ביותר הוא כמובן לצאת לנסיעה כשהרכב כבר טעון מהבית. כיום ניתן לקנות עמדות טעינה ביתיות מותקנות, שעולות כמה אלפי שקלים. באופן עקרוני, ככל שעמדת הטעינה יותר חזקה, אמינה וטובה כך מחירה יעלה בהתאם, אבל כנראה ששווה להשקיע וליהנות גם מהיתרון של טעינה יותר מהירה. כמה יותר מהר? העמדות המהירות ביותר יכולות למלא סוללה של רב חשמלי בתוך שלוש או ארבע שעות, עמדות פחות מהירות זקוקות לעשר שעות (למשל במהלך הלילה), ויש גם עמדות הרבה יותר איטיות.
טעינה של רכב חשמלי בבית משותף
בבתים משותפים יש כמה מורכבויות שלא קיימות בבתים פרטיים. ראשית, על מנת להתקין עמדת טעינה טעינת רכב חשמלי בבית משותף חובה לקבל את הסכמתם של כלל בעלי הדירות. בנוסף, ככל שיש יותר רכבים חשמליים לדטעינת רכב חשמלי יירי הבניין, כך צריך להטעין יותר מכוניות על אותה תשתית של חברת החשמל – כלומר אותה תשתית ישנה. כך נוצרים עוד ועוד עומסים העלולים להוביל לבעיות בטיחות ולהפסקות חשמל, ולכך מצטרפת המורכבות של חישוב צריכת החשמל לכל דייר וההתחשבנות שלו מול חברת הניהול של הבית או וועד הבית.
לכן, עבור בתים משותפים יש פתרונות אחרים, כמו עמדות טעינה מתוקשרות וחכמות המוצעות בשוק. הכוונה היא לעמדות המחלקות בדרך אקטיבית ודינאמית את צריכת החשמל בין הרכבים, ולכן ניתן בעזרתן לטעון יותר מכוניות באותה הזמן באותה תשתית של חברת החשמל. כמו כן, הן מייצרות הפרדה בין החשמל הכללי והאישי בבניין לבין הטענה הרכבים, וכך נותנות מענה טוב לסוגיית הבטיחות.
בעוד חברת החשמל ממשיכה להיות אחראית על התשתית שלה, החברה המפעילה יכולה לנטר, לזהות ולטפל בתקלות בעמדות עצמן מרחוב ובאופן אוטומטי. יתרה מכך, החברה דואגת לכל ההתחשבנות והגבייה, ומציעה אפליקציה המאפשרת לקבל שלל נתוני הטענות וחיובים, כולל התחלת והפסקת טעינה מרחוק.