מחקרים בחינוך מעידים כי ילדים הלומדים ושולטים בשפה זרה נוספת מרוויחים יתרון קוגניטיבי חשוב, המעשיר את הידע, מרחיב ומפתח כישורי תקשורת ואף תורם לשיפור הישגים במקצועות אחרים ומוביל אותם להגשמת יעדים בעתיד.
להלן מספר טיפים להורים מהלן דורון, מנכ”לית ומייסדת חברת “הלן דורון” :
- שמיעה ברקע: כמה שיותר! ככל שנחשפים לשפה מוקדם יותר ושומעים אותה ברקע כל הזמן: בזמן משחק, אכילה או מקלחת – הילדים יחזרו על צלילים והברות שלבסוף מתחברות למילה. שמיעה ברקע אינה דורשת מהילדים להיות ממוקדים והלמידה מתבצעת באופן ספונטני. זוהי הדרך הטבעית ללמוד שפת אם.
- חיזוק חיובי: כשתינוק אומר את המילה הראשונה שלו, התגובה המיידית של הסביבה היא התרגשות, שמחה, חיוכים, מחיאות כפיים, “נכון מאוד! כל הכבוד!”. התינוק מאושר כי קיבל חיזוק חיובי על פעולה שהוא עשה ולכן הוא עושה אותה שוב ושוב ולאט לאט מרחיב את אוצר המילים שלו ומתחיל לדבר. חיזוקים חיוביים מאפשרים לכל ילד להרגיש שהוא נמצא בסביבה בטוחה, לדעת שזה בסדר לטעות ולתקן בצורה עצמאית. חיזוקים חיוביים תורמים לבטחון העצמי, דבר שהוא חשוב כאין כמותו, בוודאי כשמתחילים לדבר בשפה זרה.
- למידה בהנאה: משחקים, שירים, חרוזים, הפעלות, תנועה – כל מה שילדים אוהבים. כאשר לומדים תוך כדי משחק, תוך כדי שירה, תוך כדי קפיצות, דילוגים והמון הנאה – הילדים נמצאים בתהליך למידה מבלי להרגיש שהם לומדים.
- רב חושיות: כל אחד אוהב ללמוד אחרת. ילד אחד מצליח לקלוט חומרים חדשים טוב יותר בעזרת אמצעים ויזואליים, ילדה נוספת מתחברת דרך הקשבה וילד נוסף אוהב להרגיש ולגעת, כשלכל אחד גם את קצב הלמידה אישי שלו. כאשר משלבים פעילויות שנבנו בקפידה, המכילות את כל סגנונות הלימוד– חוויית הלמידה הופכת למגוונת, מהנה ומבטיחה את רכישת הידע.
- השראה: השפה האנגלית כבר מזמן לא נמצאת בשימוש רק בחו”ל. כמות הפעולות היומיומיות בהן ילדים משתמשים באנגלית הולכת וגדלה. בין אם מדובר בחיפוש באינטרנט, בניסיון להבין שירים
בYoutube-, בצפייה באחים הגדולים ועוד שלל דוגמאות – האנגלית בכל מקום והיא מעוררת השראה בילדים לרצות לדעת וללמוד עוד.
בהצלחה !