דף הבית » מה הן הזכויות שמגיעות לתושב חוזר מעל 6-10 שנים?
תוכן שיווקי

מה הן הזכויות שמגיעות לתושב חוזר מעל 6-10 שנים?

קרדיט תמונה PIXABAY

תושבים ישראלים מסוימים מחליטים בשלב כלשהו של חייהם לעזוב את הארץ ולרדוף אחרי הזדמנויות – רומנטיות, קרייריסטיות, אישיות – בחוץ לארץ. המדינה מעודדת את אותם אזרחים שבחרו לעזור בעבר, לחזור ולהתיישב בה.

במקרים בהם ההיעדרות נמשכה לפרק זמן של יותר מחמש שנים, ההטבות מתבטאות במערך זכויות תושב חוזר לישראל, שיקלו על תהליך ההשתלבות חזרה.

קבלת פנים חמה

אז, הנה כמה זכויות עיקריות שכדאי לכם לדעת עליהן:

סדנאות חיפוש עבודה

או בראשי תיבות: סל”ע, היא תוכנית שנועדה לעזור לתושבים חוזרים עם השכלה אקדמאית (או מקצועית) למצוא עבודה בארץ. התוכנית מעודדת את השבים לעצמאות, מעלה את הסיכויים שלהם למצוא עבודה שהולמת את הכישורים והיכולות שלהם, ונותנת להם ביטחון.

יזמות עסקית

משרד העלייה והקליטה מפעיל תוכניות מיוחדות שמעודדות יזמים עסקיים, ובמסגרתן, הם מקבלים ייעוץ, הכוונה והלוואה לצורך מימוש תוכניות, רעיונות וחלומות (פתיחת עסק חדש, שדרוג עסק קיים וכו’).

את הסיוע ניתן לקבל במסגרת חמשת המרכזים העסקיים לעולים ותושבים חוזרים בארץ, ניתן לפנות אליהם טלפונית או באמצעות טופס מקוון. חשוב לציין שכשזה מגיע למימוש הזכויות, פרק הזמן של  ההיעדרות מהארץ, משמעותי ביותר, מכיוון שקיימות זכויות שמיועדות לתושב שנעדר למשך שנתיים לפחות, וקיימות גם זכויות תושב חוזר מעל 6 שנים.

מדענים חוזרים

מדענים שחזרו לארץ מעידים שלעשות מדע ומחקר בישראל זה סוג של ציונות שאף אחד לא מדבר עליה. מדענים שעונים על הקריטריונים ומוכרים על ידי מרכז הקליטה במדע, זכאים לקבל הכוונה, ייעוץ, ליווי מקצועי ותעסוקתי על ידי המרכז. בנוסף, משרד העלייה והקליטה מעניק מלגות לתלמידי מחקר ולפוסט דוקטורנטים.

שנת הסתגלות

אנשים שמעוניינים לבחון את האפשרות לחזור ולהתיישב בישראל שוב, רשאים לבקש שהשנה הראשונה תיחשב לשנת הסתגלות. זה אומר שבמהלך השנה הזו, הם יוכלו לבחור לא להיחשב כתושבי ישראל בעניין פקודת מס הכנסה.

בסוף השנה, כשיגיע הרגע לקבל את ההחלטה, ואם יחליטו להישאר בארץ, יוכלו להנות ממכלול הטבות מס המגיעות להם. חשוב לציין שבמהלך השנה הזו, ייגבה מהם מס על כל הכנסה.

רישיון נהיגה

התושבים החוזרים יוכלו לנהוג עם רישיון הנהיגה הזה במשך שנה מיום השיבה. לאחר מכן, הם יצטרכו להמיר אותו לרישיון נהיגה מקומי.

ההטבות המגיעות לתושבים חוזרים לאחר שהות ממושכת בחו”ל

זכויות תושב חוזר מעל עשר שנים כוללות פטור ממס על כל הכנסה שמקורה לא בישראל למשך 10 שנים (כולל הכנסות אקטיביות ופסיביות, רווחי הון, מימוש נכסים והשקעות). הכנסות שוטפות מנכסים מחוץ לישראל גם יהיו זכאיות לפטור של 10 שנים ממס, גם אם נרכשו לאחר החזרה לארץ.

לא יחול מיסוי אוטומטי על חברות זרות שפועלות בחוץ לארץ ונמצאות בבעלותו של התושב החוזר. שיעור המס בישראל על הפנסיה, לא יעלה על שיעור המס שהיה משולם במדינה הזרה (אם הפנסיה הייתה מחויבת בחוק).