דף הבית » איך עולם הביג דאטה שינה את עולם העסקים?
תוכן שיווקי

איך עולם הביג דאטה שינה את עולם העסקים?

קרדיט תמונה FREEPIK

המונח ביג דאטה מתייחס אל כמויות גדולות ביותר של נתונים חסרי סדר וארגון, העשויים להגיע מקשת רחבה מאוד של מקורות (בתוך ומחוץ לחברה). מהצד האחד, עומס המידע עשוי לגרום לבלבול ולחוזר התמצאות, ומצד שני – באמצעים שונים ניתן להפוך את המידע למשאב רב ערך. לאור הפיתוחים הקיימים בתחום של דאטה סיינס (מדע הנתונים), גם עולם העסקים משתנה באופן משמעותי.

כמה מילים על ביג דאטה

ייתכן ששמעתם על מונחים כמו דשבורד ניהולי או דוחות BI, אבל האם אתם מבינים מה זה בדיוק ביג דאטה? על קצה המזלג, מדובר בכמויות אדירות של נתונים המאופיינים בתעבורה גבוהה, בחוסר יציבות, באמינות לא ברורה ובגיוון גדול מאוד. על מנת להפוך את הנתונים האלו למשאב ולכוח, יש צורך בשיטות חדישות ובכלים מתקדמות שנועדו לאחסן את הנתונים, לעבד אותם, לנתח ולאפשר להפיק מהם משמעות. לשם כך כבר קיימים חומרה וכלים שתפקידם למיין ולסנן נתונים, לזהות דפוסים, לנתח ולבסוף גם להגיש את המידע בצורה ברורה, תמציתית ומובנת למקבלי ההחלטות בעסק, בחברה או בארגון. שימוש אלו קיימים לא רק בעולם העסקי אלא גם בתחומי המדע השונים, אצל גופי הביטחון, בחיזוי מזג האוויר, במסחר מקוון, בלוחמת סייבר, ועוד.

שימושים שונים בביג דאטה בעולם העסקי

בעולם העסקי, האמצעים המשמשים לטיפול בביג דאטה מכונים בינה עסקית. כך למשל, בעולם המסחר המקוון קיימות מערכות המנתחות מגמות ותבניות על פני אינספור עסקאות אונליין, בין אם מדובר ברכישות של מוצרים פיזיים ובין אם מסחר בניירות ערך. מערכות אלו יודעות לזהות התנהגות של צרכנים, לנבא אירועים עתידיים תוך שימוש בסטטיסטיקה, להעריך את התמחור הנכון ועוד. כמו כן, בעולם התעשייה משמשות מערכות אלו על מנת לאחסן ולנתח המון נתונים המגיעים בכל עת ממערכות, כגון מכונות ייצור, מנועים וכדומה, מה שמאפשר לתקן תקלות לפני שהן מחמירות, לשפר את התפוקה ולהקטין נזקים אפשריים.

יש לציין כי בסופו של יום, המטרה של מערכות אלו היא לאפשר לאנשים האחראיים על ההתנהלות ועל קבלת ההחלטות, לבצע את תפקידם בצורה אפקטיבית יותר, באופן עצמאי וללא תיווך של מומחים בתחומי המחשוב. המערכות יכולות לשמש למשל לשיפור קשרי הלקוחות, לזיהוי של אירועים בעלי משמעות עסקית גדולה, לחיזוק כוח התחרות ועוד. כמובן שאת המערכות יש להתאים באופן פרטני לצרכי הארגון, לאור אפיון של המידע, המטרות, הצרכים השוטפים, מוצר הקצה הנדרש, הכלים שכבר קיימים בארגון, ועוד.